Роботи художника незвичайної творчої долі виставляються у Києві
У Національному художньому музеї України за підтримки відомих осіб відкрилася виставка художника незвичайної творчої долі – Петра Столяренка...
У Національному художньому музеї України відкрилася виставка художника незвичайної творчої долі – Петра Столяренка.
Відкривали виставку Петра Кузьмича Столяренка особи, які й допомогли її організувати – заступник голови Секретаріату Президента України Олександр Шлапак, Віце-прем’єр-міністр України Дмитро Табачник, Василь Роговий, Чебикін Андрій Володимирович президент Академії мистецтв України, Мельник Анатолій Іванович директор Національного художнього музею України.
Д. Табачник, О. Шлапак і А. Мельник на відкритті виставки Петра Столяренка |
На жаль, сам автор прибути на відкриття своєї виставки не зміг, але організатори напередодні завітали до нього додому. Анатолій Мельник сказав, що «Петро Столяренко ходить лише за допомогою милиць, але в його очах видно блиск, який свідчить про те, що ми ще побачимо не одну його роботу».
Пан Мельник наголосив, що незважаючи на те, що Петро Столяренко прожив все життя у Криму, але чудово розмовляє українською, такою чистою, мовою.
Дмитро Табачник захоплюється не лише творчістю Петра Столяренка, але й життєвим шляхом, який пройшов художник.
«Мені подобається вся творчість Петра Столяренка, унікального живописця, одного з кращих представників Кримської і взагалі Української школи, зі своїм таврійським баченням кольору. Дуже цікава людина і долею, тому що він і війну пройшов і вчився у прекрасній школі Миколи Барсамова, у Феодосійській державній картинній галереї Івана Костянтиновича Айвазовського», - зазначає пан Табачник.
Картина, на якій зображено Петра Столяренка |
З його творчістю Д. Табачник познайомився ще у студентські роки.
«Я дивився монографію Барсамова, 67 року видання, яка називалася «45 років у картинній галереї Айвазовського», а Микола Барсамов справді був 45 років директором цієї галереї. Ще до Другої світової війни він створив там школу для молодих художників.
Так ось, у монографії 67 року він з надзвичайною теплотою писав, що серед його учнів, в повоєнному наборі цієї школи при галереї Айвазовського, був колишній фронтовик, моряк Петро Столяренко, який пізно почав займатися живописом, але в нього дивовижні картини. Вони сповнені кримським світлом, відчуттям простору моря і надзвичайною колористикою. Тоді Столяренко не був ще ні народним ні заслуженим, але вже тоді Барсамов, якого вже давно немає і якого вважають уже третім поколінням учнів Айвазовського, захоплювався його здібностями».
Картина Петра Столяренка ”Гліцинія” (1997р.) |
Але пану Табачнику важко сказати, яка картина на виставці йому найбільше сподобалася.
«Сказати, яка робота більш за все подобається важко, тому що всі чудові. Мені подобаються ті роботи, які в мене дома в особистій колекції. Їх чотири – раннього періоду й періоду розквіту – «Рибальська гавань» (1954 року), у надзвичайно стриманому реалістичному дусі, інші роботи 70-80-их років більш вільні, барвисті, які міг дозволити собі вже Народний, Заслужений художник України», - каже Віце-прем’є-міністр з гуманітарних питань.
На відкриття виставки повинен був завітати і Президент України Віктор Ющенко з дружиною, але зважаючи на напружений графік не зміг. Але Президентська пара пообіцяла, що обов’язково відвідає виставку Петра Столяренка.
Довідка УНІАН. Петро Кузьмич Столяренко народився 13 липня 1925 року в селі Каштани під Керчю у родині рибалки. Навчався у майстерні К. Богаєвського, з 1945 року – в школі-студії при Феодосійській картинній галереї ім. І. Айвазовського (директор М. Барсамов).
З 1953 року член Національної спілки художників України, з 1972 – Заслужений художник УРСР, з 1985 – Народний художник України. Учасник численних республіканських, всесоюзних і зарубіжних виставок.
У 1960–70-і роки Столяренко велику увагу приділяв роботі над тематичними композиціями, створюючи виразні та емоційні полотна (“Рибалки Азова”, “Рядові революції”, “За владу рад”). В 1980-і роки Столяренко втілював глибокі психологічні образи в картинах, присвячених Великій Вітчизняній війні. Драматичні події війни, очевидцем яких був художник, пройшли через його серце. “Я намагаюсь писати те, що бачив сам, - зауважує майстер, - приклад тому – картина “Йшли солдати...” (1987)”.
Петро Столяренко протягом п’яти років працював у Франції, відвідував Італію, Іспанію, Данію та Голландію. Будучи широко обізнаним з європейським мистецтвом, Столяренко завжди залишався вірним своїм творчим принципам, набутим у Криму.
Оксана КЛИМОНЧУК, фото Ксені СМІХ